Vi prøver ut å legge sølv og risse inn bakgrunnsmotivet i metallet
Før sommeren la Sarah sølv på en prøveplate. Sølvet ble polert til høyglans, og deretter ble tegningene risset inn med tuppen av en poleringsagat.
Testene vi hadde gjort tidligere viste at agaten var akkurat passe hard og glatt for å gi den dybde og tykkelse av streken til innrisset vi ønsket oss – et resultat som ligger nært opptil originalen.
Både rissetegningene fra det originale frontalet og innrissene av billedkomposisjonene er kopiert over på transparente folier som oppbevares i KHMs arkiv. Disse tegningene er et fantastisk hjelpemiddel når vi nå skal utføre rissetegningene på vår rekonstruksjon. For å oppnå den ønskede livligheten og lettheten i tegningene, slik vi finner dem på originalen, kan vi allikevel ikke basere oss på å tegne av eller kopiere opptegningene helt slavisk på dette stadiet. Målet blir å få til tilsvarende tegninger og motiver, med tilsvarende liv og letthet i streken, som på originalen.
Leave a Reply